Αρ.πρωτ: 103 Αθήνα 27.04.2020
ΠΡΟΣ: Υφυπουργό Πολιτικής Προστασίας
κ. Νικόλαο Χαρδαλιά
ΚΟΙΝ: 1. Γενικό Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας
Βασίλειο Παπαγεωργίου
Στέφανο Κολοκούρη
Μέλη της Π.Ο.Ε.Υ.Π.Σ.
ΘΕΜΑ: « Παρατηρήσεις και προτάσεις επείγουσας αντιμετώπισης και τροποποίησης του Ν. 4662/2020».
Με το Ν. 4662/2020 «Εθνικός Μηχανισμός Διαχείρισης Κρίσεων….» επιδιώκεται κατά την πρόθεση του νομοθέτη η αναβάθμιση της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας και του Πυροσβεστικού Σώματος. Ειδικά για το τελευταίο με το Μέρος Γ΄ του νόμου επιγραφόμενο «Αναδιοργάνωση και εκσυγχρονισμός Υπηρεσιών του Πυροσβεστικού Σώματος» που περιλαμβάνει 108 πυκνογραμμένα άρθρα εισάγονται νέοι οργανωτικοί θεσμοί και σειρά προβλέψεων για το προσωπικό του Πυροσβεστικού Σώματος.
Η ΠΟΕΥΠΣ υπεύθυνα τοποθετήθηκε στο σχέδιο του νόμου συγκαλώντας τα θεσμικά της όργανα και συμμετέχοντας στη σύντομη χρονικά για τα δεδομένα της έκτασης του νόμου δημόσια διαβούλευση. Πολλές ρυθμίσεις σχετιζόμενες με το υπηρεσιακό καθεστώς των υπαλλήλων προστέθηκαν την τελευταία στιγμή με τη ρητή δέσμευση της φυσικής και πολιτικής ηγεσίας ότι στο μέτρο και το βαθμό που θα διαπιστωθούν δυσλειτουργίες αυτές θα αποκατασταθούν στη βάση των προτάσεων των υπαλλήλων.
Ήδη στο πλαίσιο αυτό η ΠΟΕΥΠΣ μετά τη μελέτη και τον εντοπισμό συγκεκριμένων δυσλειτουργιών που έχουν ανακύψει από την εφαρμογή του νόμου, ζητάει τα ακόλουθα:
Ειδικότερα με την παράγραφο 3 του άρθρου, δίνεται το δικαίωμα σε όλους αδιακρίτως τους Πυρονόμους (άρα και τους ευρισκόμενους σε κατάσταση υπηρεσίας γραφείου), εφόσον έχουν συμπληρώσει τρία (3) έτη στο βαθμό του Πυρονόμου και επιθυμούν, να εισαχθούν μέσω εξετάσεων στη Σχολή Επιμόρφωσης και Μετεκπαίδευσης της Πυροσβεστικής Ακαδημίας και να εξελιχθούν έως το βαθμό του Αντιπυράρχου. Όμως με την παράγραφο 4 του ίδιου άρθρου που αφορά τη Βαθμολογική εξέλιξη Πυρονόμων, Υπαξιωματικών και Πυροσβεστών, εκτός σχολής Επιμόρφωσης, αναφέρεται ότι οι Πυρονόμοι, απόφοιτοι της Σχολής Αρχιπυροσβεστών της Πυροσβεστικής Ακαδημίας, εξαιρουμένων των ευρισκόμενων σε κατάσταση υπηρεσίας γραφείου, δύναται με αίτησή τους άπαξ έως την 31 Δεκεμβρίου του έτους συμπλήρωσης είκοσι έξι (26) ετών συνολικής πραγματικής υπηρεσίας στο Πυροσβεστικό Σώμα ή οκτώ (8) ετών στο βαθμό τους, να εισαχθούν σε Ειδικό Τμήμα της Σχολής Επιμόρφωσης και Μετεκπαίδευσης της Πυροσβεστικής Ακαδημίας και μετά την ευδόκιμη αποφοίτησή τους και κατόπιν εξετάσεων, ονομάζονται Ανθ/γοί.
Θεωρούμε ότι από το συνδυασμό των παραπάνω ρυθμίσεων συνάγεται αδικαιολόγητη άνιση δυσμενής υπηρεσιακή μεταχείριση των υπαλλήλων που βρίσκονται σε κατάσταση υπηρεσίας γραφείου η οποία επιβάλλεται να αποκατασταθεί.
Τούτο διότι κατά το Σύνταγμα απαγορεύονται οι διακρίσεις σε όλες τις εκφάνσεις της εργασίας και της απασχόλησης, μεταξύ άλλων και στην πρόσβαση σε όλα τα επίπεδα και τα είδη επαγγελματικής κατάρτισης, προσανατολισμού και απόκτησης επαγγελματικής εμπειρίας και εξέλιξης οποίες αφορούν στην ύπαρξη αναπηρίας ή χρόνιας πάθησης που δεν παρεμποδίζει την άσκηση των υπηρεσιακών καθηκόντων.
Για το λόγο αυτό προτείνεται όπως η δυνατότητα της παραγράφου 4 του άρθρου 114 παρασχεθεί και στους υπαλλήλους που βρίσκονται σε κατάσταση υπηρεσίας γραφείου και επιθυμούν να κάνουν χρήση της σχετικής δυνατότητας λαμβανομένου υπόψη και του ότι δεν υφίσταται ως όρος στην βαθμολογική εξέλιξη των Αξιωματικών που ευρίσκονται σε κατάσταση υπηρεσίας γραφείου.
Ως προς το έτος ενηλικίωσης των τέκνων θα πρέπει να διευκρινιστεί για την άρση κάθε αμφιβολίας ότι και στην παραπάνω διάταξη τυγχάνει εφαρμογής (ως προς το χρόνο ενηλικίωσης των τέκνων) η ρύθμιση της παραγράφου 2β του άρθρου 158 «Κριτήρια μεταθέσεων» όπου ως μέλη της οικογένειας του υπαλλήλου θεωρούνται ο/η σύζυγος και τα άγαμα τέκνα μέχρι ηλικίας 18 ετών ή μέχρι 25 ετών, εφόσον φοιτούν σε Σχολές Α.Ε.Ι., που βεβαιώνεται με πιστοποιητικό της οικείας Σχολής, καθώς και τα ανίκανα για εργασία άγαμα τέκνα χωρίς όριο ηλικίας.
Η διευκρίνηση αυτή είναι αυτονόητη δεδομένου ότι η ιδιότητα του τέκνου ως σπουδαστή συνεπάγεται ότι αυτό δεν είναι σε θέση να ασκήσει παραλλήλως οιοδήποτε επάγγελμα ή εργασία χωρίς βλάβη της υγείας του και της επιτυχούς αντιμετωπίσεως των σπουδών του και εναρμονίζει τη νομοθεσία του Σώματος με τη νομοθεσία που γενικώς ισχύει για τις ανάλογες πιο πάνω κατηγορίες στο Δημόσιο Τομέα όπως ενδεικτικώς αναφέρουμε τη διάταξη του άρθρου 64 του Ν.4590/2019 «Ενδυνάμωση Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.), ενίσχυση και αναβάθμιση Δημόσιας Διοίκησης και άλλες διατάξεις» στην οποία ρητά ορίζεται ότι «Όπου στις διατάξεις του ν. 2190/1994 αναφέρεται η ιδιότητα τρίτεκνου γονέα και η ιδιότητα τέκνου τρίτεκνης οικογένειας ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί: α) Ως τρίτεκνος γονέας νοείται ο γονέας που έχει τη γονική μέριμνα και επιμέλεια τριών παιδιών από τον ίδιο ή διαφορετικούς γάμους ή νομίμως αναγνωρισθέντων ή υιοθετημένων ή εκτός γάμου γεννηθέντων, τα οποία είναι άγαμα και δεν έχουν συμπληρώσει το εικοστό πέμπτο (25ο) έτος της ηλικίας τους ή φοιτούν σε ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα και σε αναγνωρισμένα ως ομοταγή εκπαιδευτικά ιδρύματα της αλλοδαπής ή εκπληρώνουν τις στρατιωτικές τους υποχρεώσεις και δεν έχουν συμπληρώσει το τριακοστό (30ο) έτος της ηλικίας τους. Στα τέκνα αυτά συνυπολογίζονται και όσα έχουν οποιαδήποτε αναπηρία σε ποσοστό εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω, ισοβίως, ανεξαρτήτως ηλικίας.», τη νομοθεσία περί πολυτέκνων και τη φορολογική νομοθεσία περί προστατευόμενων – εξαρτώμενων μελών οικογένειας.
Το εν λόγω αίτημα συναρτάται με το ήδη από την πρόσληψη των υπαγομένων σε αυτό υπαλλήλων υπηρεσιακό τους καθεστώς και τυγχάνει εύλογο και δίκαιο λαμβανομένων υπόψη της ηλικίας και των οικογενειακών υποχρεώσεων που έχουν αυτοί δημιουργήσει. Επιπρόσθετα επισημαίνουμε ότι η αιφνίδια κατάργηση των ευεργετικών διατάξεων του Π.Δ 170/1996, αν δεν δοθεί εκ παραλλήλου η χρονική δυνατότητα ομαλής μετάβασης στο νέο καθεστώς του Ν.4662/2020, με την προσμέτρηση του χρόνου συμπλήρωσης στην ίδια Υπηρεσία (εξαετία) να αρχίζει να υπολογίζεται από την έναρξη ισχύος του Νόμου (07.02.2020), οδηγεί σε ευθεία παραβίαση της αρχής της προστατευόμενης εμπιστοσύνης πυρήνας της οποίας είναι η εύλογη πεποίθηση του διοικουμένου ότι η σταθερότητα ορισμένης νομικής κατάστασης που τον αφορά, του επιτρέπει να προσδοκά τη συνέχεια αυτής και να προβαίνει σε επιλογές με μακροπρόθεσμες συνέπειες για τον ίδιο και την οικογένειά του.
H αρχή της ασφαλείας δικαίου αποτελεί ευθεία συνέπεια της αρχής του κράτους δικαίου και συνεπάγεται, σε γενικές γραμμές, τη σαφήνεια των κανόνων δικαίου και τη σταθερότητα των εννόμων καταστάσεων, αποκλείοντας από το πεδίο εφαρμογής του δικαίου τον κίνδυνο αβεβαιότητας ως προς το ισχύον δίκαιο ή απότομης μεταβολής στον τρόπο εφαρμογής του. Η ασφάλεια δικαίου και η προστασία της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης των υπαλλήλων στη διοίκηση αποτελούν σημαντικούς παράγοντες για την ομαλή λειτουργία του Π.Σ. και συνεπώς, η ικανοποίηση του αιτήματος αυτού θα συμβάλλει αποφασιστικά στην ενδυνάμωση των υπηρεσιών και την ευόδωση της αποστολής του Σώματος.
Για το Διοικητικό Συμβούλιο της Π.Ο.Ε.Υ.Π.Σ.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΕΝ.ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΛΑΥΡΑΝΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.