Αρ. πρωτ: 14
Αθήνα 15.02.2022
ΠΡΟΣ: 1. Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων
κ. Κωστή Χατζηδάκη
κ. Παναγιώτη Τσακλόγλου
ΚΟΙΝ. : 1. Υφυπουργό Κλιματικής Κρίσης &
Πολιτικής Προστασίας
κ. Ευάγγελο Τουρνά
Αντιστράτηγο κ. Αλέξιο Ράπανο
Μέλη της ΠΟΕΥΠΣ
Ενόψει της επικείμενης νομοθετικής ρύθμισης που έχει ανακοινωθεί και αφορά τον Ε-ΕΦΚΑ σε συνέχεια του υπ’ αριθ. 135/08.12.2021 εγγράφου μας περί προσμέτρηση της Ειδικής Εισφοράς 1% υπέρ πρ. Τ.Π.Δ.Υ. στο εφάπαξ βοήθημα των Ασφαλισμένων ή κατάργηση αυτής, σας παραθέτουμε συνολικά τα κατωτέρω θέματα που έχουν προκύψει μετά την ψήφιση των Ν.4387/2016 & του Ν.4670/2020 και θα επιθυμούσαμε να προγραμματιστεί συνάντηση έτσι ώστε να σας τα παραθέσουμε αναλυτικά και δια ζώσης προκειμένου να προωθηθεί η επίλυσή τους.
Σε γενικές γραμμές τα ζητήματα που έχουμε εντοπίσει αφορούν ασφαλιστικές και συνταξιοδοτικές στρεβλώσεις που προέρχονται από σύγκρουση ή ερμηνεία διατάξεων του Ν.4387/2016 και του Ν.4670/2020 με παλαιότερες (ΠΔ139/2007 κλπ), όπως και από την διαφορετική ασφαλιστική και συνταξιοδοτική νομοθεσία που ισχύει μεταξύ των διάφορων κατηγοριών των μονίμων υπάλληλων του Πυροσβεστικού Σώματος, οι οποίοι κατά τα άλλα διέπονται από το ίδιο καθεστώς αποστρατείας (αποχώρησης).
Ειδικότερα μετά την ψήφιση του ν.4387/2016 προέκυψαν ζητήματα για τα οποία οι αρμόδιες υπηρεσίες σας δεν δύνανται να μας δώσουν σαφείς απαντήσεις, καθώς εκκρεμούν διορθωτικές και διευκρινιστικές κινήσεις από το Υπουργείο σας, μέσω εγκυκλίων και νομοθετικών παρεμβάσεων. Τα ζητήματα αυτά συνεχίζουν να υφίστανται ακόμη και μετά την ψήφιση των νόμων 4670/2020 και 4826/2021.
Τα ζητήματα που εντοπίσαμε, σας παρατίθενται αναλυτικά ως εξής:
α) Με το άρθρο 4 του Ν.4387/2016, οι υπάλληλοι του Πυροσβεστικού Σώματος από την έναρξη ισχύος του νόμου αυτού υπάγονται για κύρια σύνταξη στο ασφαλιστικό – συνταξιοδοτικό καθεστώς του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (Ε.Φ.Κ.Α.).
Μετά την ψήφιση του Ν.4387/2016, παραμένουν σε ισχύ οι διατάξεις περί συνταξιοδότησης και περί αναγνώρισης πλασματικών ετών των ένστολων (Ν.3865/2010 & Π.Δ.169/2007). Επίσης με τον Ν.4662/2020 (Εθνικός Μηχανισμός Διαχείρισης Κρίσεων και Αντιμετώπισης Κινδύνων, αναδιάρθρωση της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας κλπ). ψηφίστηκαν νέες ειδικές διατάξεις περί αποστρατείας Στελεχών του Πυροσβεστικού Σώματος .
Με όλες τις ανωτέρω διατάξεις συνδυαστικά που είναι σε ισχύ, δημιουργείται στρέβλωση στην συνταξιοδότηση των ένστολων με ασφαλιστικό καθεστώς ΙΚΑ, ΤΣΜΕΔΕ & ΤΣΑΥ, οι οποίοι όταν αποστρατευτούν λόγω των διατάξεων του ΠΔ169/2007 περί ενστόλων και του Ν.4662/2020, κινδυνεύουν να μείνουν χωρίς σύνταξη μέχρι τα 67ο έτος της ηλικίας τους.
Καθώς δεν υπάρχουν σχετικές διευκρινήσεις για το θέμα, θεωρούμε ότι οι συνταξιοδοτικές διατάξεις των ένστολων δεν μπορεί να είναι άλλες από αυτές του ΠΔ169/2007 και του Ν.3865/2010 και απορρέουν από την ιδιαίτερη εργασιακή τους σχέση με το κράτος (φορέα εργασίας στενό Δημόσιο) και τις ειδικές διατάξεις περί αποστρατείας αυτών. Για παράδειγμα ένας Πυρόσβεσης, όπως και ένας Αξιωματικός , ακόμη και ένας Αρχηγός, εφόσον κριθεί προς αποστρατεία, δεν είναι δυνατόν να μείνει χωρίς σύνταξη ή εισόδημα επειδή προσλήφθηκε με καθεστώς ΤΣΜΕΔΕ (Πτυχιούχος Μηχανικός) ή με καθεστώς ΙΚΑ μετά την 01.01.2011. Είναι εμφανές ότι αυτό αποτελεί στρέβλωση και θα πρέπει να υπάρξει ενιαία αντιμετώπιση για όλους τους ένστολους, ανεξάρτητα του φορέα ασφάλισης.
β) Ομοίως σε θέματα αναγνώρισης πλασματικών ετών, των κατατασσόμενων στο Πυροσβεστικό Σώμα μετά την 1/1/2011 με ασφαλιστικό καθεστώς ΙΚΑ (άρθρο 2 του νόμου 3865/2010 (152 Α’)), καθώς των συναδέλφων πρώην 5ετούς υποχρέωσης μονιμοποιηθέντες μετά την 1/1/2011 στο Πυροσβεστικό Σώμα, επίσης με ασφάλιση ΙΚΑ, για τους οποίους δεν έχει διευκρινιστεί ποίο είναι το συνταξιοδοτικό τους καθεστώς, γνωρίζουμε ότι έχουν προκύψει τα εξής προβλήματα:
Οι υπηρεσίες της Γενικής Διεύθυνσης Συντάξεων Δημόσιου Τομέα του e-ΕΦΚΑ, δηλώνουν αναρμόδιες να επιληφθούν συνταξιοδοτικών θεμάτων (αναγνωρίσεις κλπ) των συναδέλφων ασφαλισμένων στο ΙΚΑ που κατατάχτηκαν στο Π.Σ. μετά την 1/1/2011.
Ομοίως οι κατά τόπους υπηρεσίες του ΙΚΑ-ΕΦΚΑ που απευθύνονται οι συνάδελφοι αυτοί, δεν μπορούν να διευκρινίσουν, εάν οι υπάλληλοι αυτοί θα πρέπει να προβούν σε αναγνωρίσεις του πλασματικού χρόνου των περιπτώσεων που προβλέπεται για ασφαλισμένους στο ΙΚΑ (ν.3996/2011) ή του χρόνου που προβλέπεται για ένστολους (ν.3865/2010), καθώς υπάρχουν διαφορές, στους χρόνους συνταξιοδότησης, στους χρόνους που αναγνωρίζονται, καθώς και στα ποσά αναγνώρισης .
Αποτέλεσμα αυτού είναι οι Πυροσβεστικοί Υπάλληλοι που θέλουν αν αναγνωρίσουν κάποιο χρόνο ασφάλισης ως συντάξιμο να περιφέρονται ανάμεσα στις υπηρεσίες του Ε-ΕΦΚΑ χωρίς να έχουν αποτέλεσμα.
γ) Και ενώ οι ένστολοι Πυροσβεστικοί Υπάλληλοι μετά την 1/1/2021 έχουν ασφαλιστικό καθεστώς ΙΚΑ, με το Αρ. Πρωτ.: Φ10042/40444/1053/21-05-2019 (ΑΔΑ:7 Μ6Ξ465Θ1Ω-ΦΒΖ) έγγραφο (εγκύκλιο), του Υφυπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης κ. Αναστάσιου Πετρόπουλου, ορίζεται ότι από 1.01.2011 και εφ εξής οι κατατασσόμενοι στρατιωτικοί ή διοριζόμενοι πολιτικοί υπάλληλοι, οι οποίοι σύμφωνα με τις διατάξεις του αρ. 2 του ν. 3865/2010 υπάγονται αυτοδικαίως στον κλάδο κύριας σύνταξης του πρώην ΙΚΑ – ΕΤΑΜ ή του πρώην ΕΤΑΑ, δύνανται να αναγνωρίζουν ως διπλάσιες τις υπηρεσίες που προβλέπονται από τις διατάξεις του Κώδικα Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων του Δημοσίου (Άρθρου 40, Π.Δ. 169/2007).
Δηλαδή ενώ οι ένστολοι με ασφαλιστικό καθεστώς ΙΚΑ, δύναται να κάνουν χρήση και των ετών αναγνώρισης των ένστολων του Δημοσίου (άρθρο 40 του ΠΔ169/2007 & Ν.3685/2010), από την άλλη πλευρά δεν έχει ξεκαθαριστεί εάν ισχύουν οι προϋποθέσεις θεμελίωσης συνταξιοδότησης των ένστολων του Δημοσίου που ισχύουν για τους υπόλοιπους ένστολους, σύμφωνα με το ΠΔ169/2007 και τον Ν.3865/2008 ή ισχύουν οι λοιπές διατάξεις αναγνώρισης του ΙΚΑ του Ν.3996/2011. Μη ξεκάθαρη κατάσταση υπάρχει και στα ποσά αναγνώρισης των χρόνων αυτών, καθώς οι υπηρεσίες του ΙΚΑ, δεν γνωρίζουν τα προβλεπόμενα στις ειδικές διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 22 του Ν.3865/2010, για τα αναγνωριζόμενα έτη εις διπλούν του άρθρου 40 του ΠΔ.169/2007, που σύμφωνα με το ανωτέρω έγγραφο του κ. Υφυπουργού αναγνωρίζονται και στο ΙΚΑ.
Από τα ανωτέρω είναι εμφανές ότι δεν υπάρχει μια ξεκάθαρη αντιμετώπιση του θέματος και θα πρέπει το συντομότερο δυνατόν, με σχετική διευκρινιστική εγκύκλιο, ΥΑ ή άλλη νομοθετική ρύθμιση, να διευκρινιστεί και οριοθετηθεί το ασφαλιστικό και συνταξιοδοτικό καθεστώς των πυροσβεστικών υπάλληλων που εντάχτηκαν στο Σώμα μετά την 1/1/2011, όπως επίσης και αυτών που υπηρετούν στο Σώμα και έχουν ασφαλιστικό καθεστώς ΤΣΜΕΔΕ και ΤΣΑΥ λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες αποστρατείας των ενστόλων.
Κατόπιν των ανωτέρω, θεωρούμε ότι:
Για την συγκριμένη περίπτωση θα μπορούσε εναλλακτικά να τεθούν σε ισχύ όμοιες διατάξεις με αυτές που ισχύουν, στο άρθρο 84 του ΠΔ169/2007, περί δικαιώματος επιλογής ασφαλιστικού ή συνταξιοδοτικού Φορέα προσλαμβανόμενων Δημοσίων Υπαλλήλων με Ασφαλιστικό καθεστώς ΙΚΑ.
Με την παρ. 2β του άρθρου 38 του Ν.3986/2011, πέραν των προβλεπομένων κρατήσεων υπέρ του Ταμείου Πρόνοιας των Δημοσίων Υπαλλήλων (ΤΠΔΥ), καθιερώθηκε και νέα μηνιαία κράτηση ειδικής εισφοράς ύψους 1% επί των τακτικών αποδοχών και πρόσθετων αμοιβών και αποζημιώσεων όλων των ασφαλισμένων του Ταμείου, προκειμένου για την ενίσχυσή του.
Η εισφορά αυτή όμως, δεν λαμβάνεται υπόψη στην ανταποδοτικότητα του συντελεστή επί του οποίου υπολογίζεται το εφάπαξ βοήθημα μέχρι την 31/12/2013 (Α΄μέρος υπολογισμού), ο οποίος συνδέεται μόνο με την τακτική κράτηση, καθώς επίσης δεν συμπεριλαμβάνεται ούτε στην ατομική μερίδα των ασφαλισμένων που ισχύει μετά την 1/1/2014 (Β’ μέρος υπολογισμού), παρόλο που η αναλυτική πληροφορία φτάνει στο ΤΠΔΥ μέσω των αρχείων της ΕΑΠ.
Αποτέλεσμα αυτού είναι η μη ορθή ανταποδοτικότητα των παροχών ως προς τις εισφορές των ασφαλισμένων του Ταμείου, όπως προβλέπεται στο διανεμητικό σύστημα καθορισμένων εισφορών με νοητή κεφαλαιοποίηση (NDC) που ισχύει για το Ταμείο και υπάρχει εμφανής αδικία προς τους ασφαλισμένους του Ταμείου.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 35 του Ν.4387/2016 που αφορά τον τρόπο υπολογισμού του εφάπαξ, η ειδική τακτική μηνιαία κράτηση εισφοράς αλληλεγγύης 1% επί των αποδοχών υπέρ του ΤΠΔΥ, θα έπρεπε να λαμβάνεται υπόψη τόσο στην αναμόρφωση του συντελεστή ανταποδοτικότητας επί του οποίου υπολογίζεται το εφάπαξ βοήθημα μέχρι την 31/12/2013 (‘Α μέρος υπολογισμού), όσο και στις ατομικές μερίδες των ασφαλισμένων, βάση των οποίων υπολογίζεται το Β’ τμήμα αυτού μετά την 1/1/2014. Συνέπεια αυτού είναι ο ασφαλισμένος να συμβάλει στην ρευστότητα του Ταμείου, αλλά όταν έρχεται η στιγμή για να λάβει το εφάπαξ βοήθημα που του αναλογεί, η συνεισφορά του αυτή να μην συμπεριλαμβάνεται στην ατομική του μερίδα και να μην του ανταποδίδεται, χωρίς να γνωρίζει κανείς που καταλήγουν τα χρήματα αυτά τελικώς.
Οι υπηρεσίες του ΕΦΚΑ πράττουν κατά τα ανωτέρω, βασιζόμενες στο υπ’ αριθ. Φ.80000/32277/2099/31-1-2012 έγγραφο (εγκύκλιο) της Γενικής Γραμματείας Κοινωνικών Ασφαλίσεων του Υπουργείου Εργασίας κ. Γεώργιου Κουτρομάνη (ΑΔΑ: ΒΟΖΚΛ-ΖΒΖ), την νομιμότητα του οποίου αμφισβητούμε, καθώς:
α) είναι προγενέστερο του Ν.4387/2016 και ως εκ τούτου η προσέγγισή του, σε καμία περίπτωση δεν μπορεί λάβει υπόψη την μετατροπή του ασφαλιστικού συστήματος που διενεργείται με τον νόμο αυτό, από διανεμητικό, σε διανεμητικό νοητής κεφαλαιοποίησης (NDC) και την παρακολούθηση όλως των εισφορών, σε ατομική μερίδα από 1-1-2014 (νοητή κεφαλαιοποίηση),
β) κατά την σχετική διάταξη (άρθρο 38 του Ν. 3986/2011), δίδεται εξουσιοδότηση στους Υπουργούς Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης να ρυθμίσουν με κοινή απόφαση τους (ΚΥΑ) τον τρόπο υπολογισμού, είσπραξης και απόδοσης της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης και κάθε άλλο αναγκαίο θέμα για την εφαρμογή της και ως εκ τούτου δεν υπάρχει ουδεμία εξουσιοδότηση να οριστεί οτιδήποτε για το θέμα αυτό με έγγραφο ή εγκύκλιο, όπως γίνεται στην προκειμένη περίπτωση. Κατά συνέπεια το ανωτέρω έγγραφο που επικαλείται οΕ- ΕΦΚΑ δεν έχει νόμιμη βάση.
Επειδή λοιπόν υπάρχει πεδίο προσβολής και μεγάλη πιθανότητα για θετική έκβαση της υπόθεσης, η Ομοσπονδία μας έχει δρομολογήσει δικαστικές «πιλοτικές» διεκδικήσεις ύστερα από αιτήματα των μελών μας στον Ε-ΕΦΚΑ, τα οποία έχουν λάβει αρνητική απάντηση και οι ενστάσεις που κατατέθηκαν επ’ αυτών εξετάζονται ήδη από 1-12-2021 έως σήμερα στην αρμόδια Διοικητική Επιτροπή του e-ΕΦΚΑ. Ανάλυση του ζητήματος και προτάσεις παρατίθενται στο υπ’ αριθ. 135/08.12.2021 έγγραφο το οποίο σας έχουμε ήδη αποστείλει.
Για το Διοικητικό Συμβούλιο της Π.Ο.Ε.Υ.Π.Σ.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΕΝ.ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΛΑΥΡΑΝΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.